keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Ehkäisyä etsimässä - ratkaisuna Lady-Comp

Olen 30-vuotias terveydenhuoltoalan ammattilainen, kolmen ihanan lapsen äiti ja pohdiskelen itselleni sopivaa ehkäisyä. Hormonit eivät sovi; yhdistelmäehkäisyvalmisteita en voi käyttää terveydellisten syiden vuoksi (aurallinen migreeni sulkee nämä vaihtoehdot pois) ja minipillereistäkin saan sivuvaikutuksena muutoksia mielialaani (näistä kärsii siinä sivussa sitten myös aviomieheni). Hormonikierukkaa minulle varovasti ehdotettiin, mutta samaan hengenvetoon gynekologi totesi, ettei sekään välttämättä ole minua varten ja pelkkä kokeilu tulee melko kalliiksi. Kuparikierukkaa minulle ei laiteta runsaiden kuukautisten ja kipujen vuoksi, kondomeiden kanssa ei jaksaisi ikuisesti pelata ja sterilisaatio tuntuu liian lopulliselta vielä tässä vaiheessa elämää. Pessaareita Suomesta ei saa ja niidenkin kanssa pitäisi käyttää spermisidejä. Pikkulapsiperheen kiireisen arjen keskellä petipuuhat ovat muutenkin sen verran ennalta suunnittelemattomia hetkiä, ettei koko pessaariajatus toimisi senkään vuoksi.

Toimin itse terveydenhuoltoalan ammatissa ja olen usein skeptinen uusia ehkäisymenetelmiä kohtaan. Vaikka uskonkin länsimaiseen lääketieteeseen, on pelottavaa, miten hormonit vaikuttavat omaan kehooni. Keho on kuitenkin se, jota minun pitäisi vaalia ja josta olisi syytä pitää hyvää huolta joka tavalla. Varsinkin, kun olen vastuussa itseni lisäksi kolmesta ihanasta rakkaastani.

Aikani asioita tutkittuani, löysin iselleni uuden ehkäisymuodon: Lady-Comp -hedelmällisyystietokoneen ( http://www.lady-comp.fi/ladycomp-p-774.html ). Yritin kovasti etsiä tuotteesta tietoa, monista eri paikoista. Suurin osa oikeista käyttäjäkokemuksista löytyi kuitenkin vain englanniksi kirjoitettuna. Muutaman kokemuksen löysin suomen kielellä. Päätin siis nyt tarttua itse toimeen: alan kirjoittamaan omia kokemuksiani hedelmällisyystietokoneesta, pitkältä ajanjaksolta. Tällä hetkellä odottelen vielä laitetta saapuvaksi, mutta lupaan päivittää kokemuksiani tänne sitä mukaa, kun niitä kertyy. Olen erittäin toiveikas sen suhteen, että tästä löytyisi minulle ja miehelleni se sopivin ehkäisymuoto pitkäksi ajaksi. Toivottavasti tästä blogista ja omista kokemuksistani hyötyvät myös muut ehkäisyasioita pohtivat pariskunnat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti